#Corona Persconferentie 13 april in eenvoudige taal
Corona Persconferentie van 13 april 2021 in eenvoudige taal
Op dinsdag 13 april was er weer een persconferentie. En waren Mark Rutte en minister Hugo de Jonge op televisie. Ze vertelden over hoe het nu gaat met het coronavirus. De belangrijkste dingen leggen we uit.
Maatregelen blijven nodig
Het aantal besmette mensen neemt nog steeds toe.
Er liggen ook nog te veel mensen met corona in het ziekenhuis.
Daarom blijven coronamaatregelen nodig.
Misschien minder maatregelen vanaf 28 april
Steeds meer mensen hebben een prik. En er komen meer proeven met testen. Als uit de coronatest blijkt dat mensen geen corona hebben, mogen ze ergens naar binnen. Misschien dat er daardoor vanaf 28 april steeds meer kan. Met minder maatregelen.
Het kabinet noemt dit het openingsplan.
Bijvoorbeeld stap 1: een drankje op een terras.
Of winkelen in de stad.
En bijvoorbeeld stap 2: binnen sporten mag.
Dit kan alleen als er binnenkort minder mensen met corona in het ziekenhuis liggen.
Op 20 april kijkt de regering opnieuw naar de maatregelen.
Dan bekijkt zij welke maatregelen er nodig zijn na 28 april.
Basisregels blijven belangrijk
Het is belangrijk dat iedereen zich aan de basisregels houdt.
Ook als je al een prik hebt gehad.
Dit zijn de basisregels:
Was vaak je handen.
Houd 1,5 meter afstand van anderen.
Blijf thuis en laat je testen bij klachten.
Buitenschoolse opvang gaat open
Vanaf maandag 19 april gaat de buitenschoolse opvang weer open voor alle kinderen.
Hogescholen en universiteiten
Vanaf 26 april kunnen hogescholen en universiteiten misschien weer open. Studenten mogen dan 1 dag in de week naar de hogeschool of universiteit.
Dit kan alleen als er niet veel meer mensen besmet raken.
Prikken is belangrijk
Het is belangrijk dat steeds meer mensen een prik hebben gehad.
Want dan zijn er steeds minder maatregelen nodig.
Hopelijk hebben in juli alle volwassenen die dat willen, een prik gehad.
Bellen met vragen over het coronavirus
Heeft u vragen over het coronavirus?
Bel naar 0800 - 1351.
Of naar +31 20 205 1351. Als u in het buitenland bent.
Info over Corona in Moerwijk
Door Corona hebben veel Moerwijk-ers hulpvragen, zorgen en behoefte aan een goed gesprek. Wij als bewonersorganisatie samen met de gemeente Den Haag willen u helpen gemakkelijk informatie te vinden die nu voor u als van belang kan zijn.
Wil je Corona Hulp aanvragen? Kijk dan even hier>>
Wil je Corona Hulp aanbieden? Kijk dan even hier>>
Heeft u vragen over de Corona Hulp in Moerwijk? Neem dan contact op met:
Bettelies
Geloven in Moerwijk / Voedselbank in Moerwijk
06 24 86 16 71
Neo
Moerwijk Coöperatie / Corona Hulp Actie Moerwijk
06 34 196 796
Omid
Geloven in Moerwijk / Maaltijden in Moerwijk
06 84 65 22 32
Meer informatie over Corona en de maatregelen is hier op de website te vinden>>